Winkelstraat

Ondernemers in de detailhandel zien omzet groeien

Geplaatst op

Ondernemers in de detailhandel zagen hun omzet met 4,1 procent stijgen in de maanden april, mei en juni dan in dezelfde maanden in 2016. Het volume, oftewel het aantal verkopen, steeg met 3,6 procent. Dit blijkt uit een rapport van het CBS. Zowel food- als non-foodwinkels zagen de omzetcijfers stijgen. Webshops zagen hun omzet ook stijgen. Alhoewel de omzetcijfers in 2017 alleen maar gestegen zijn, zijn deze nog niet op het niveau van voor de crisis. De omzetcijfers zitten nog 1,8 procent onder het niveau dat we voor 2008 zagen.

In de foodsector kwam  de groei voornamelijk door de supermarkten, die 3,7 procent meer omzetten. Ook zagen zij hun verkopen met 2 procent stijgen. Opvallend detail is dat de speciaalzaken hun verkopen zagen dalen, maar toch hun omzet met 1 procent zagen stijgen. Dit is voornamelijk te verklaren door de stijgende prijzen in die sector.

De gehele non-foodsector zag zijn omzet met 3,1 procent stijgen. Daarin waren de doe-het-zelf-winkels het meest succesvol met een stijging van 7,6 procent. Daarna volgden de winkels in meubels en huishoudartikelen met een omzetstijging van 3,2 procent. De winkels in consumentenelektronica zagen hun omzet helaas dalen met 4,3 procent. Zij ervaren namelijk de meest hevige concurrentie van webwinkels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *